Reklama nebo občané?

billboard--jizn--spojkaMožná by vás zajímalo, co vše se točí kolem nových stavebních předpisů… velice zajímavý článek jsme převzali z časopisu Respekt

Město, nebo megaboard /// 4. 1. 2015 // Jaroslav Spurný

Potvrzuje se podezření, že ANO hájí v české metropoli zájmy mocné firmy

Ministryně pro místní rozvoj upozorňuje na Facebooku, že jí před vánočními svátky přišla spousta e-mailů s výhrůžkami. Pražský magistrát uvažuje, že se obrátí na Ústavní soud s žalobou proti jejím úředníkům. Radní z metropole se vášnivě hádají a v médiích se spekuluje o tlaku mocných hráčů, jako je Martin Roman nebo finanční skupina J&T, ve věci je prý (jak jinak, jsme v Praze) namočen i Roman Janoušek.

Za tímto humbukem stojí jedno nařízení magistrátu s neobyčejně nudným názvem: Pražské stavební předpisy (PSP). Platí od 1. října loňského roku a měly by zásadním způsobem měnit pohled na to, jak bude česká metropole vypadat v příštích desítkách let. Z právní normy, která posouvá Prahu ještě blíže k civilizovaným evropským městům a byla pražským zastupitelstvem víceméně v klidu schválena loni v létě, se v zimě stává prvořadé politické téma. Předpisy totiž mohou spoustě lidí komplikovat byznys a tenhle fakt s sebou přináší nesmlouvavý boj. Pro nové pražské politiky to zároveň znamená prozření, že jejich mise bude podléhat velkým tlakům. A že praxe bude o dost složitější než jen pohodlné sezení v křesle radního a vypovídání starých smluv.

Proslunění a kondenzace

Ministerstvo pro místní rozvoj by mělo tento týden přijít s napjatě očekávaným verdiktem, který může rozhodnout o budoucí tváři Prahy. Už před Vánocemi upozornili úředníci z ministerstva, že se chystají platnost Pražských stavebních předpisů pozastavit, a v pátek to ministryně Karla Šlechtová znovu zopakovala. Vedení pražského magistrátu z doby primátora Tomáše Hudečka podle názoru úředníků zakomponovalo do normy také body, které odporují zákonu. Názor úředníků akceptovala i nová primátorka Adriana Krnáčová a většina vládnoucí pražské koalice. Tvůrci zákona jsou naopak přesvědčeni, že norma je v pořádku a odpor ministerstva i vedení magistrátu je výsledkem obrovského tlaku „billboardové lobby“, která by zásluhou nových předpisů přišla ročně v Praze o miliardový obchod. Předpisy totiž kromě mnoha užitečných věcí zakazují velkoplošnou reklamu. A je pravda, že za billboardovým byznysem stojí vlivná jména.

S myšlenkou zásadní změny v přístupu k tomu, co a jak se bude v Praze stavět a jak se bude Praha rozvíjet, přišel primátor Hudeček krátce po svém nástupu do funkce v roce 2011. Nařízení shrnuté v názvu Pražské stavební předpisy vznikalo třicet měsíců a loni v červenci jej pražští zastupitelé schválili. A s ním i myšlenku – aspoň na české poměry revoluční –, kterou lze krátce shrnout do sloganu, jímž se řídí města typu Amsterdam, Vídeň nebo Berlín: komfort obyvatel je důležitější než komfort obchodníků a developerů. V Praze by se už nemělo stavět bez koncepce, ale s jasnou představou, co od staveb očekáváme. Dalším heslem je, že Praha je kompaktní celek, který respektuje potřeby a svobodu Pražanů, a nikoli soubor sólo projektů, jež se snaží pro sebe urvat, co jde. Nová pravidla hry zjednodušují a zprůhledňují cestu k realizaci nových projektů, což je pro solidní investory přitažlivý terén. Naopak velmi nepřitažlivé jsou pro nejrůznější zákulisní hráče a defraudanty.

Společnosti BigBoard jde o byznys za čtyři miliardy ročně.

Hudečkova norma prošla během třiceti měsíců mnoha koly připomínkových řízení, a jak už bylo řečeno, její loňské schválení veřejnost prakticky nezaregistrovala. V prosinci ale vše změnilo snížené proslunění bytů a kondenzace vodní páry na vnitřním povrchu průsvitných a průhledných výplní otvorů staveb. Zní to nesmyslně, ale tyhle dvě výhrady ministerstva pro místní rozvoj mohou znamenat, že o rozvoji Prahy se bude opět rozhodovat jako v dobách primátora Pavla Béma. Třeba jako když se začala bez veřejné debaty prodlužovat trasa A pražského metra za dvacet miliard korun do míst, kde ho bude využívat minimum cestujících.

Nečekaná výzva

„Ďábel se skrývá v detailu, v tomto případě to stoprocentně platí,“ tvrdí bývalý primátor Hudeček a s ním všichni, kdo novým předpisům fandí. Připomínají říjen loňského roku. Předpisy platily už tři měsíce. Praha byla ve víru předvolebního boje a společnost BigBoard – jejíž obří reklamní tabule využívala většina soupeřících politických stran – najednou začala přelepovat své billboardy, které propagovaly primátora Hudečka. Předpisy vymyslel Hudeček jen proto, aby preferoval konkurenční reklamní společnost, tvrdili představitelé BigBoardu, nejagilnější byl pětinový majitel společnosti Richard Fuxa. A týden před komunálními volbami přišel z ministerstva pro místní rozvoj v čele s čerstvou ministryní Karlou Šlechtovou (ANO) dopis s výzvou, aby magistrát Pražské stavební předpisy upravil, protože jejich část odporuje českým zákonům. Pokud se tak nestane, ministerstvo předpisy zruší.

Ještě před schválením normy přišlo z ministerstva pro místní rozvoj celkem osmdesát sedm připomínek k PSP. Magistrát přijal osmdesát tři z nich. „Čtyři zůstaly sporné. Šlo také o ten sluneční osvit či kondenzaci par. Ano, náš návrh neodpovídal v těchto bodech úplně přesně platným zákonům, ale ty zákony nejsou logické, nemají smysl,“ tvrdí bývalý šéf kanceláře primátora Hudečka Ondřej Boháč a dodává, že ministerští úředníci mohli při troše dobré vůle najít průchodné řešení.

Co bylo ale podstatné: ministerstvo požadovalo u některých bodů zákona tzv. notifikaci, čili „stvrzení“ bruselskými úřady. V Evropě je takový přístup novinkou, třeba berlínské nebo vídeňské předpisy žádným evropským schvalováním procházet nemusely. A především: ministerstvo dalo magistrátu šedesát dnů na nápravu předpisů, přitom notifikační schvalování trvá minimálně devadesát dnů. Vzápětí přišly volby, měsíc trvalo, než nastoupilo nové vedení magistrátu, a lhůta běžela.

Těsně před Vánocemi skončila a den předtím se sešla pražská rada, aby rozhodla, co bude dál. Problematiku předpisů zdědil čerstvý náměstek radnice Matěj Stropnický (Strana zelených). Ten navrhoval řešení, které sporné body vypustí, nahradí je dočasně celostátní norma a letos by magistrát neshody vyřešil. Rada Stropnického návrhy odmítla, protože by je musely schválit i městské části a na to nebyl čas. Toho dne navečer se stala překvapivá věc. Ministerstvu přišly od vedení magistrátu dvě rozporné zprávy. Primátorka Adriana Krnáčová napsala, že je vedení města „srozuměno s tím, že ministerstvo nemá jinou možnost než pozastavit účinnost předpisů, což bude vedení magistrátu respektovat“. Naopak náměstek Stropnický poslal na MMR dopis, v němž vysvětil, proč město nestihlo nesplnitelnou lhůtu, a požádal o její prodloužení o minimálně dvě stě dnů. Stropnický dnes říká, že netušil, že primátorka chystá zásah do oblasti, o které má rozhodovat on. Všichni zasvěcenci se shodnou na jednom – pokud budou předpisy pozastaveny v celém znění, hrozí městu chaos. Začal by totiž platit obecný celostátní zákon, který by v Praze prakticky vylučoval jakoukoli stavební regulaci na dlouhé roky dopředu – včetně té billboardové. Co tedy vedlo ministerstvo k tak tvrdým požadavkům, spojeným s rizikem, že důležitá norma spadne kompletně pod stůl?

Musíme si pomáhat

Příznivci nových předpisů mají poměrně jasno. Ale ne tak jasno, aby své výhrady řekli přímo na mikrofon. Nicméně média začala pracovat s konspirativní teorií. Hnutí ANO Andreje Babiše kromě jiného vděčí za své volební úspěchy masivní billboardové kampani, která je pro ostatní strany finančně nedostupná. Na podzim zaplavila Prahu velkoformátová reklama hnutí, na níž figuroval jeho šéf Andrej Babiš, Adriana Krnáčová a další vlivní členové strany. Představa, že by v budoucnu už nemohli využít tak úspěšný nástroj své kampaně, protože nový předpis velkoplošnou reklamu zakazuje, vede představitele hnutí ANO k likvidaci osvíceného nařízení prostřednictvím svých vrcholových političek – primátorky Krnáčové a ministryně Šlechtové. ANO prý potřebuje společnost BigBoard, která ovládá naprostou většinu obřích reklamních ploch, a společnost BigBoard potřebuje náklonnost vedení magistrátu, protože většina jejích billboardů stojí na pozemcích, které má firma výhodně a bez soutěže pronajaty od magistrátu z dob primátora Béma. „Důkazy pro to nejsou, ale dává to logiku,“ říká exprimátor Hudeček.

Podle příznivců nové normy navíc Pražské stavební předpisy zaujaly i jiná města jako třeba Brno a mohla by se rozjet lavina, která by firmě BigBoard sebrala byznys, v němž se ročně otáčejí čtyři miliardy korun. Společnost už tratí poměrně velké peníze tím, že od loňska platí zákon, který zakazuje velkoplošnou reklamu podél českých dálnic. A společnost BigBoard je mocná, stojí za ní jedna z nejvlivnějších místních finančních skupin J&T, a možná také někdejší šéf společnosti ČEZ Martin Roman.

To jsou však jen spekulace, jejichž prověření v tuto chvíli přesahuje možnosti novinového textu. Faktem je, že šedesátiprocentním majitelem společnosti BigBoard je podle oficiální odpovědi z firmy slovenský podnikatel Richard Flimel, dvacet procent vlastní společnost Touzimsky Media, za níž stojí politik z ODS Jan Veverka a dalších dvacet procent patří podnikateli a šéfovi firmy Richardu Fuxovi. Zároveň se ale spolumajitel firmy J&T Dušan Palcr netají tím, že za BigBoardem stojí právě jeho firma. Společnost Touzimsky Media má oficiálního majitele Touzimsky Kapital ve Švýcarsku, a že tuto firmu vlastní Jan Veverka, můžeme jen věřit – v oficiálním výpisu se majitel dohledat nedá. Richard Fuxa zase figuroval ve statutárních orgánech společnosti Tardus, spojované s Romanem Janouškem. Že by měli Martin Roman nebo Roman Janoušek něco společného s firmou BigBoard, její majitelé důrazně vylučují. „Považujeme Pražské stavební předpisy za nešťastné. Likvidují velkoplošnou reklamu, jedno celé odvětví, místo toho, aby jej regulovaly,“ píše v odpovědi oficiální mluvčí společnosti Marek Hanč, mimo jiné člen dozorčí rady jedné z dceřiných společností ČEZ.

Krnáčová spiknutí jednoznačně vylučuje. „Bývalá rada prostě ignorovala požadavky ministerstva na úpravu předpisů a teď si z toho udělali její členové v čele s panem Hudečkem posvátný boj proti billboardům,“ píše v e-mailu Krnáčová. „Je podivné, že se hysterie kolem předpisů zvedla až nyní, kdy o nich rozhoduje ministerstvo,“ dodává. Což není úplně pravda, bývalá rada může doložit velmi častou komunikaci s ministerstvem před i po schválení normy, ale o tom už se s primátorkou nedá diskutovat, protože je na sklonku roku na dovolené a „nechce se zabývat prací“. Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová jen odkazuje na oficiální zprávu ministerstva z 23. prosince loňského roku, v níž stojí, že „ministerstvo jasně specifikovalo zásadní rozpory Pražských stavebních předpisů se zákonem“ a že „vydá rozhodnutí v přiměřené lhůtě“.

Hlavním příznivcem nových předpisů je ve vedení magistrátu Matěj Stropnický. Ten se snaží tlumit vášně ostatních. „Byla by škoda rušit předpis, který výrazně zlepšuje plánování rozvoje Prahy. Nejsem přívržencem spikleneckých teorií, i když jsem byl překvapen tou krátkou lhůtou, kterou nám dalo ministerstvo na změny,“ říká náměstek primátorky. Věří, že ministerstvo dá magistrátu jím požadovaných dvě stě dnů na úpravu nařízení. „Budeme si muset poradit i s tou notifikací, měli bychom splnit věc požadovanou nadřízeným ministerstvem, i když po pravdě řečeno byl problém od ministerstva zjistit, které body chtějí vlastně notifikovat,“ dodává poněkud deprimovaně.

Bývalý primátor Hudeček vyzval pražské radní – pokud rezort Karly Šlechtové rozhodne tento týden o pozastavení Pražských stavebních předpisů –, aby podali na postup ministerstva žalobu k Ústavnímu soudu. „Všechny právní posudky, které znám, mluví ve prospěch předpisů a věřím, že by Ústavní soud poznal, že výhrady ministerstva a některých radních jsou zástupné a že likvidují normu, která je pro Prahu klíčová,“ dodává Hudeček. Rada by mu ale zřejmě nevyhověla, členové ANO a sociální demokraté chtějí Pražské stavební předpisy předělat. „Třeba velkoplošná reklama se dá regulovat, nemusíme ji hned rušit,“ sděluje ve svém e-mailu v nepřehlédnutelné shodě s postojem společnosti BigBoard primátorka Krnáčová.

Budoucnost je zatím těžké odhadovat. Jak už bylo řečeno, minulý pátek oznámila v rozhlasovém interview ministryně Šlechtová, že se její rezort chystá směrnici pozastavit. Náměstka Stropnického to však zatím nechává chladným. „Nevím, v jakém rozsahu a co chce ministerstvo pozastavit. Počkám na oficiální dopis,“ komentuje nejnovější vývoj Stropnický.

Permanent link to this article: http://www.krocanos.cz/2015/01/06/reklama-nebo-obcane/

Napsat komentář

Váš email nebude zvežejněn.